De zorg is misschien wel een van de lastigste sectoren om in actief te zijn als ondernemer. Er komen – terecht overigens – een hoop regels en protocollen bij kijken. Dit alles natuurlijk in het kader van patiëntveiligheid, maar ook om de veiligheid van zorgverleners te verzekeren. Goed incidentmanagement is daarom een taak om serieus te nemen. We bespreken het belang van incidentmanagement als ondernemer in de zorgsector.
Wat is incidentmanagement?
Hoe graag je ook wilt, niet alles gaat altijd goed. Ook niet in de zorg. Er kunnen altijd incidenten plaatsvinden die een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van de zorg die je levert en ten kosten gaan van de patiënt. Een notoir voorbeeld is het per ongeluk toedienen van een verkeerde dosis medicatie bij de patiënt. Zo’n incident moet je verplicht registreren, net als bijna-incidenten overigens. Dat is belangrijk zodat je incidenten goed in kaart kunt brengen en op basis daarvan kunt onderzoeken waardoor incidenten ontstaan. Zo kun je maatregelen treffen om te voorkomen dat ze nog een keer plaatsvinden. Een belangrijk onderdeel daarvan is een veilige meldcultuur voor medewerkers, maar ook het creëren van bewustzijn dat (bijna-)incidenten gemeld dienen te worden. Dit hele proces noemen we incidentmanagent.
De voordelen van een incidentmanagement systeem
Om op een effectieve manier aan incidentmanagement te kunnen doen, is het nodig om voor het proces een goed incidentmanagement systeem te integreren. Het kan geen kwaad om de voordelen van zo’n incidentmanagement systeem eens op een rijtje te zetten. Ten eerste draagt dit natuurlijk bij aan het voorkomen en beperken van incidenten in de zorg die je levert aan je cliënten of patiënten. Als gevolg daarvan levert het ook een bijdrage aan de verbetering van de kwaliteit van zorg en het creëren van een veilige werkomgeving. Omdat incident reporting verplicht is, zorgt een goed incidentmanagement systeem er tenslotte ook nog voor een uniforme registratie, die maakt dat je efficiënt werkt.

Het negeren van het belang van goed incidentmanagement is uiteindelijk niet zonder gevolgen. Ten eerste negeer je hiermee de veiligheid van je patiënten of cliënten en jezelf of je medewerkers. Als dit leidt tot incidenten, is het onvermijdelijk dat dit uiteindelijk opgemerkt wordt. Dat gaat ten koste van je reputatie als zorgverlener, en kan ertoe leiden dat de inspectie je gaat straffen. Uiteindelijk kan dit het einde van je bedrijf in de zorgsector betekenen, en dat heb je dan volledig aan jezelf te danken. Zo’n ondoenlijke taak is het immers niet om zorgvuldig met incidenten en incidentmanagement om te gaan.