Een marketingbaan vinden kan moeilijk zijn. Zelfs als je een bachelordiploma marketing hebt, is het onwaarschijnlijk dat je meteen een baan krijgt aangeboden. Daarom is het belangrijk om je voor te bereiden op het proces door onderzoek te doen naar bedrijven en vacatures, en ook door te weten welke vakgebieden momenteel vacatures hebben. Aangezien het vinden van een nieuwe baan stressvol en tijdrovend is, is het zinvol stappen te ondernemen om het proces voor jezelf zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Gelukkig zijn er tal van strategieën die u kunt gebruiken om uw kansen te vergroten om sneller werk te vinden, met meer beschikbare vacatures en tegen een hoger salaris dan wat de meeste andere werkzoekenden verdienen.
Onderzoek bedrijven in uw vakgebied
Voordat u op zoek gaat naar een baan, is het belangrijk dat u zich vertrouwd maakt met de huidige marktsituatie, zodat u kunt bepalen wat de beste manieren zijn om een marketingbaan te vinden. Bij het zoeken naar een baan is er veel te zeggen voor een overdaad aan informatie. Daarom kun je je onderzoek het beste richten op een paar onderwerpen. Ten eerste wilt u zo veel mogelijk te weten komen over de specifieke bedrijven waar u wilt werken. Bepaalde sectoren, zoals gezondheidszorg en technologie, hebben een grote vraag naar marketingprofessionals. Daarom zal een snelle Google-zoekopdracht je laten zien welke specifieke bedrijven momenteel mensen aannemen, evenals het soort banen dat ze zoeken.
Netwerken met mensen die je kent en nieuwe mensen ontmoeten
Veel mensen gaan ervan uit dat netwerken voorbehouden is aan zakelijke bijeenkomsten met andere leidinggevenden of mensen in machtsposities, maar dat is niet het geval. Netwerken kan zowat overal en op elk moment, zolang je bereid bent om jezelf uit te sloven en wat connecties te maken. Als u bijvoorbeeld naar een conferentie in uw bedrijfstak gaat, kunt u proberen daar iemand te vinden die ook in uw vakgebied werkt en die u een paar minuten kunt ontmoeten voordat u vertrekt. Of, als u op een sociaal evenement bent, wees niet bang om uzelf voor te stellen aan iemand die u ontmoet en kijk waar de verbinding naartoe gaat. Je weet nooit met wie die persoon verbonden kan zijn.
Woon jobbeurzen en conferenties bij
Banenbeurzen en conferenties zijn een van de beste manieren om informatie te krijgen over bedrijven die momenteel mensen in dienst nemen en bedrijven die geïnteresseerd zijn in het inhuren van een marketingprofessional. Door dit soort evenementen bij te wonen, zul je waarschijnlijk een aantal managers tegenkomen die op zoek zijn naar vacatures in verschillende sectoren. Als je een carrièrebeurs bijwoont, kom dan zoveel mogelijk te weten over de bedrijven die er exposeren. Zoek uit wat voor soort banen ze zoeken en wat de bedrijven doen. Op een conferentie kunt u meer te weten komen over het soort bedrijven dat aanwezig is en het soort banen dat beschikbaar is.
Schrijf gerichte cv’s, sollicitatiebrieven en e-mails
Hoewel je misschien een diploma in marketing hebt, heb je waarschijnlijk geen relevante ervaring op je cv staan. Daarom ben je misschien geneigd deze stap over te slaan, maar het is eigenlijk een van de belangrijkste onderdelen van het zoekproces. Je cv is wat een werkgever ziet wanneer hij kandidaten voor een baan bekijkt. Als je cv de belangrijkste vaardigheden en ervaring die je hebt niet benadrukt, merken werkgevers dat misschien niet eens op.
Betaal niet voor advertenties of cv’s.
De waarheid is dat veel cv’s frauduleus zijn, hoewel dit steeds minder voorkomt naarmate bedrijven zich meer bewust worden van het probleem. Als gevolg daarvan kunnen veel van deze cv’s afkomstig zijn van mensen die niet echt op zoek zijn naar een baan. Bovendien kan het u veel tijd kosten om een cv in handen te krijgen van een aanwervende manager, die het vervolgens afwijst omdat het niet aan de functie-eisen voldoet. Als u besluit een cv-service te gebruiken, wees dan gewaarschuwd dat veel van deze diensten niet eens garanderen dat uw cv door de aanwervende managers wordt gezien. In plaats daarvan sturen ze je cv naar een grote groep werkgevers, die je al dan niet bellen. Nogmaals, dit kan u tijd en geld kosten.
Wees niet bang om op deuren te kloppen of een sollicitatiegesprek aan te vragen
Hoewel netwerken en het vinden van een baan online belangrijk is, is de beste manier om een baan te vinden die je wilt met een directe aanpak. Dit betekent dat je rechtstreeks contact opneemt met hiring managers en hen vraagt of ze vacatures hebben die jij kunt invullen. Je kunt ook vragen of ze bereid zijn om een interview af te spreken, hetzij telefonisch, hetzij persoonlijk. Wees niet bang om op deuren te kloppen of een sollicitatiegesprek aan te vragen. Veel bedrijven respecteren de moeite die werkzoekenden in het sollicitatieproces steken, en je kunt aangenaam verrast zijn als je ontdekt dat je meer dan geschikt bent voor de functie, zelfs als je wordt aangenomen met een lager salaris.
Conclusie
Een marketingbaan vinden kan ontmoedigend zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Door de bovenstaande technieken te gebruiken, kun je je kansen op het vinden van een marketingbaan aanzienlijk vergroten. Met deze methoden kun je beter begrijpen welke bedrijven mensen aannemen en de kans vergroten dat je wordt gebeld voor een gesprek.