Volgens een recent onderzoek denkt 92% van de bedrijfseigenaren dat de digitale aanwezigheid van hun bedrijf een directe impact heeft op de verkoop. Slechts 32% zegt echter vertrouwen te hebben in het vermogen van hun bedrijf om de juiste klanten op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen. Daarom moet u online marketing zoveel mogelijk opnemen in uw bedrijfsstrategie. Maar om te slagen in deze concurrerende industrie, moet u de curve voorblijven en van tijd tot tijd nieuwe online marketingtrends overnemen. Hier zijn 10 grote zakelijke online marketing trends voor de toekomst.
Video Marketing: De nieuwe standaard.
Videomarketing is de laatste jaren aan een gestage opmars bezig. Dit komt door de toenemende populariteit van mobiele apparaten en de beschikbaarheid van betaalbare videoproductiediensten. Bedrijven gebruiken video om op een krachtige manier in contact te komen met hun klanten. Het stelt bedrijven in staat om korte, overtuigende video’s te maken die de boodschap van het merk bondig overbrengen op een manier die aansluit bij de doelgroep. Video’s zijn een uitstekende manier om in contact te komen met uw klanten. Ze zijn goedkoop en effectief in het doorbreken van de wirwar van informatie, zodat uw merk opvalt. Klanten kunnen met uw merk in contact komen op een manier die ze nooit eerder konden door middel van video. Het maakt niet uit hoe klein uw bedrijf is, videomarketing heeft bewezen een waardevolle en kosteneffectieve manier te zijn om in contact te komen met uw klanten. Er wordt voorspeld dat video de nieuwe standaard in digitale marketing zal worden.
Op kunstmatige intelligentie gebaseerde marketing
Op kunstmatige intelligentie gebaseerde marketing stelt merken in staat het proces van het vinden, binden en converteren van klanten te automatiseren. AI-technologie kan enorme hoeveelheden gegevens analyseren – zoals wat mensen online zoeken, de woorden die ze gebruiken en waar ze zich bevinden – om klanten te targeten met relevantere advertenties. AI-gebaseerde marketing is vooral nuttig voor zeer gespecialiseerde sectoren. Medische professionals hebben bijvoorbeeld veel baat bij medische advertenties die AI-technologie gebruiken om zich te richten op patiënten op basis van hun medische geschiedenis en vragen.
Augmented Reality Marketing
De wereld stevent af op een hybride werkelijkheid. Merken wenden zich steeds meer tot augmented reality om immersieve ervaringen voor consumenten te creëren. Hierdoor kunnen merken AR gebruiken om een visuele indruk van hun producten in de echte wereld te creëren. Dit betekent dat klanten het gevoel hebben dat ze het product in handen hebben wanneer ze het in de echte wereld zien. AR-advertenties zijn ook bijzonder nuttig voor e-commerce en retailbedrijven. Een kledingwinkel zou AR bijvoorbeeld kunnen gebruiken om virtuele kleding op een etalagepop te plaatsen, zodat klanten kunnen zien hoe de kleding hen zou staan. Om ervoor te zorgen dat klanten het gevoel hebben dat ze het product zelf ervaren, kunnen merken AR gebruiken om gerelateerde winkelartikelen in de fysieke wereld te plaatsen. Een autobedrijf zou bijvoorbeeld een auto op de oprit van een klant kunnen plaatsen in AR om een meer immersieve ervaring te creëren.
Virtuele assistent marketing
Virtuele assistenten zoals Siri en Alexa worden steeds behulpzamer. Bedrijven kunnen deze assistenten gebruiken om klanten van nuttige informatie te voorzien, hun vragen te beantwoorden of basisbestellingen op te nemen. Bedrijven kunnen deze assistenten ook gebruiken om aangepaste ervaringen voor klanten te creëren. Een luchtvaartmaatschappij kan Alexa bijvoorbeeld gebruiken om voor elke nieuwe passagier een gepersonaliseerde welkomstboodschap op te stellen. Virtuele assistenten kunnen ook worden gebruikt voor marketing. Zo kunnen merken klanten voorzien van nuttige informatie en aangepaste ervaringen creëren zonder de aandacht van klanten te vragen. Een reisorganisatie zou bijvoorbeeld de Alexa-assistent kunnen gebruiken om klanten te voorzien van informatie over restaurants in de buurt. Deze assistenten kunnen ook worden gebruikt om bedrijven te helpen hun marketing te verbeteren. Zo zou een luchtvaartmaatschappij de Alexa-assistent kunnen gebruiken om de beste tijden aan te bevelen om advertenties op Instagram te plaatsen.
Pay per Click Reclame
Met PPC-reclame kunnen merken hun producten promoten op Google, Bing en andere zoekmachines. Als een klant bijvoorbeeld zoekt naar “hondenvoer,” en deze zoekopdracht wordt doorgestuurd naar de website van een merk dat hondenvoer verkoopt, kan de advertentie van het bedrijf op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen. Het probleem hiermee is dat de advertentie van het bedrijf geld kost. Het doel van PPC marketing is dus om zo vaak mogelijk op de advertenties te klikken. Grote merken zijn zwaar investeren in PPC-reclame als gevolg van de hoge winstgevendheid van dit soort marketing. Ze zijn het stimuleren van hun blootstelling en het krijgen van hun producten in de voorkant van miljoenen klanten. Kleinere merken, aan de andere kant, zijn vaak moeite om hun producten opgemerkt. Echter, met de opkomst van nieuwe marketing trends, is PPC steeds een aantrekkelijke marketing optie voor kleine bedrijven.
Robot-gebaseerde marketing
Robotgebaseerde marketing is een nieuwe trend waarmee merken gepersonaliseerde ervaringen kunnen creëren op basis van het online gedrag van klanten. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een aanbieding doen die alleen beschikbaar is voor klanten met een recente aankoop op een bepaald apparaat. Een detailhandelaar kan zijn klanten alleen toestaan dergelijke aanbiedingen te verzilveren als de klant een aankoop heeft gedaan bij een bepaald merk schoenen. Met robotgebaseerde marketing kunnen bedrijven selecteren op welke klanten ze zich willen richten. Ze kunnen er ook voor zorgen dat de klanten waarop ze zich richten de aanbiedingen ontvangen die ze willen. Samen met de ontwikkeling van geavanceerde algoritmen worden op AI gebaseerde technologieën gebruikt om op robots gebaseerde marketingoplossingen te ontwikkelen. Deze technologieën analyseren grote hoeveelheden gegevens om bedrijven de beste handelswijze aan te bevelen.
Conclusie
In termen van marketingtrends voor de toekomst is video een voor de hand liggende keuze. Met de opkomst van video zullen ook veel andere marketingtrends een impuls krijgen. Zo wordt verwacht dat augmented reality, kunstmatige intelligentie en op robots gebaseerde marketing allemaal aanzienlijk aan populariteit zullen winnen. Welke trends zijn het meest relevant voor uw bedrijf? De belangrijkste stap om het succes van uw bedrijf op lange termijn te garanderen, is het uitvoeren van digitaal marketingonderzoek. Dit zal u helpen de beste digitale marketingtrends te identificeren en strategische beslissingen te nemen waarmee u ze in uw strategie kunt opnemen.