De vergrijzing is in volle gang en de nieuwe generatie die de vergrijzing moet opvullen op de arbeidsmarkt zitten nog op school. Deze nieuwe generatie noemen we generatie Z of ook wel zoomers. Maar wie is deze generatie Z precies en hoe bereik je ze?
Wie is generatie Z?
Generatie Z, ook wel gen Z genoemd, noemen we de open wereldburger. Ook worden ze wel eens zoomers genoemd. Dit is een samenvoeging van generatie Z en boomer. Dit werd eerst gebruikt voor babyboomers die een actieve leefstijl hadden.
Gen Z heeft een grote handigheid in de nieuwe interactieve media. Ze doen dan ook het liefst alles met de computer en online. Gen Z kan zich dan ook geen leven zonder internet voorstellen. Dit omdat ze hier mee opgegroeid zijn. Een groot deel van gen Z wil gaan voor zekerheid en een stabiel inkomen. Ze zijn dan ook zeer ondernemend en worden geïnspireerd voor de start-upcultuur. Ze willen dan ook graag een goede opleiding volgen. Ook staat gen Z bekend als de generatie wereldverbeteraars. Ze willen alles beter doen dan de vorige generatie.
Digitale voetprint
Het leven van gen Z speelt zich voornamelijk online af. Vanaf jonge leeftijd gebruiken ze het internet al en het wordt ook op bijna alle vlakken geïntrigeerd in hun leven. Ze hebben dan ook een grote digitale voetprint. Ze zijn dan ook gewend aan een constante stroom van informatie. Dit krijgen ze vooral binnen via sociale media, zoals instagram, snapchat, TikTok en YouTube.
Los van dat ze het liefst alles delen op social media, zijn ze zich wel heel bewust van hun privacy op het internet. Ze plaatsen bewust op social media en zullen dit ook bewaken. Ze kiezen er dan ook snel voor om hun profiel privé te houden. Wanneer ze wel een openbaar profiel hebben, bewaken ze hun imago en persoonlijke merk sterk.
Beeld georiënteerd
Een zoomer is erg beeld georiënteerd. Ze zijn dol op video’s en bekijken dit dan ook de hele dag door. Het liefst bekijken ze korte video’s. Dit verklaart ook de populariteit van bijvoorbeeld TikTok, waar korte filmpjes gemaakt worden. Een korte video die meteen het punt brengt, trekt de meeste aandacht van een zoomer. Dit is dan ook de beste manier om ze te bereiken.
Dit is ook een van de redenen waarom YouTube zo populair is onder gen Z. Ze vinden de aanbevelingen van online beroemdheden betrouwbaarder dan de beweringen van een bedrijf zelf of normale beroemdheden. Dit is dan ook de reden waarom ze graag bepaalde influencers volgen. Zoomers via influencers proberen te bereiken is dan ook een goede stap.