Online marketing en communicatie is een steeds belangrijk wordend aspect. De offline advertenties worden massaal ingeruild voor de online varianten. Voor de nieuwkomers in deze wereld kan dat nog wel eens als overweldigend worden ervaren. Een gevoel van ‘waar begin ik’ ontstaat vervolgens. Iets wat zeer gebruikelijk is, niet ieder bedrijf heeft de luxe om te investeren in een eigen marketing afdeling met hoogopgeleide werknemers. Nu hoeft dit ook niet om de eerste stappen op het gebied van online marketing te zetten. Hoe je zelf al enige stappen de goede kant op kunt zetten? Lees snel verder.
Adverteer meer
Niet alleen offline advertenties kost geld, ook online zijn er varianten waar je voor betaalt. Het is voor sommige ondernemers nog niet vanzelfsprekend om dit te doen, maar wanneer de vergelijking wordt getrokken met het betalen voor een advertentie in een huis-aan-huis blad dan neemt het begrip al snel toe. Zo kun je kiezen voor google adverteren. Je kan dit in eigen hand nemen, maar ook uitbesteden aan een persoon of bureau die dit deels uit handen neemt. Kortom, ook online betalen voor advertenties is geen gekke keuze. Het betaalt actief zijn op het gebied van online marketing noemen we ook wel SEA, hieronder vallen allerlei verschillende acties en activiteiten.
Gratis verbeteren?
Het belangrijkste aspect voor online marketing is wellicht de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Dit kun je verbeteren door bovenstaande betaalde variant, maar er zijn ook gratis acties. Deze kosten uiteindelijk wel tijd en dus geld, maar in principe betaal je dan niet aan Google of andere sites zelf. Deze acties noemen we de zogenaamde SEO. Hoe je ervoor staat qua SEO en wat je kunt doen om dit te verbeteren kun je mooi in beeld brengen door middel van een zogenaamde SEO scan. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het uitvoeren ervan, en zij kunnen gericht aangeven wat jij kunt doen om deze snel te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het schrijven van blogs, het bijhouden van de content, en het actief zijn (en blijven!) op social media.
Kortom, er zijn wat betreft online marketing twee opties. De SEO en de SEA, die laatste is online marketing waarvoor je betaalt. Een combinatie van beide levert vaak ook een mooi resultaat op. Het is goed om je als bedrijf en ondernemer te verdiepen in deze nieuwe wereld van adverteren, ook wanneer je nieuw bent in dit veld. Want dat het de toekomst heeft, dat is voor iedereen inmiddels toch wel een zekerheid.