1. Mediamixmodellering om marketingeffecten te meten
Hoe meet je de effectiviteit van buitenactiviteiten? Wat is het effect van prijsacties? Het klanttraject is complex en met het verdwijnen van cookies en strengere EU-regelgeving blijft het meten van de effectiviteit van marketinginspanningen een uitdaging. Zelfs in 2023 is er nog steeds geen heilige graal om alles precies te meten, maar je kunt door veel ontwikkelingen handig navigeren. Steeds meer organisaties wenden zich tot micromomenten. Deze kleine momenten zijn eenvoudig te meten en zijn goede voorspellers van harde conversies. Overweeg een checklist in te vullen of een tutorial te bekijken. Het voordeel van het beheersen van micromomenten is dat je het medium effectiever kunt beoordelen op basis van de kleinere doelen die worden bereikt.
Mediamix-modellering
Een andere ontwikkeling is de toegankelijkere en geavanceerdere Media Mixture Modeling (MMM). Nicolas Arrivé (Marketing Science Meta Manager) beschrijft MMM als volgt: “Mediamixmodellering is een methode die tools en geavanceerde analyses gebruikt om de impact van media, advertenties, prijs, seizoensinvloeden, promoties en andere variabelen op de uiteindelijke verkoop en ROI te zien’. Dankzij snelle ontwikkelingen (oa machine learning) wordt MMM steeds toegankelijker voor het grote publiek.
2. Creators domineren sociale media
De ruimte voor sociale media is booming. Facebook en Instagram staan onder grote druk van TikTok. Terwijl de privacyzorgen rond het platform groeien. Dan hebben we Twitter. Ongekende ontslagen en geruchten over bescheiden beperkingen hebben Twitter centraal gesteld in discussies op sociale media. Aan de andere kant blijft het gebruik van sociale media groeien en speelt het een steeds belangrijkere rol bij het ontdekken en onderzoeken van nieuwe producten. schepper aan de macht Makers zijn absolute winnaars van sociale media. Macht is van de mensen, niet van het merk. Makers maken inhoud die resoneert met het platform en de gebruikers. Ze zitten bovenop algoritmen en statistieken. Wat werkt? Wat stopte plotseling met werken? We zullen meer samenwerkingen zien tussen makers en makers en merken. Dit zijn lang niet altijd influencers met een enorm bereik, maar makers in een groeiend klantenbestand van organisaties en medewerkers om content te leveren die zo authentiek en impactvol mogelijk is. Dit maakt het ook een duurzame marketingtool voor kleinere merken. Social media- en contentexpert Sonja Loth voorspelt ook dat “net als in Azië, we meer social commerce-apps voor videomakers zullen zien.”
3. Onmisbare tools en technische kennis voor marketeers
In veel bedrijven (inclusief B2B!) keert marketing zich naar de hardere kant van data en technologie. Marketing loopt steeds meer voorop bij het bouwen van de technologiestack. Deze tech-stack bestaat uit de tools en technologieën die nodig zijn om de klantreis die u voor ogen heeft te orkestreren. Als marketeer is het essentieel om jezelf onder te dompelen in deze tools en technieken. Vooruitkijkend naar 2023 kunnen we niet om Google Analytics 4 en nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie heen.
Google Analytics
In 2023 migreren we naar Google Analytics 4 (360 Universal Analytics blijft nog een jaar gegevens verzamelen). GA4 is meer gericht op gebruikerssignalen en gebeurtenissen dan op sessies in Universal Analytics. Er zijn veel mogelijkheden en je kunt veel verschillende soorten rapporten bouwen. Wat nog belangrijker is, als marketeer begrijp je wat je moet meten en hoe gegevens en inzichten worden verzameld.
AI
Het momentum van AI gaat onverminderd door. Er zijn steeds meer tools en apps die je tijd kunnen besparen of je nieuwe inzichten kunnen geven. Denk aan steeds betere AI-tools voor contentcreatie en copywriting, datagestuurde persona’s en advertenties. Als marketeer anno 2023 moet je begrijpen hoe algoritmen hun keuzes maken en wat hun beperkingen zijn. In het trendrapport vindt u tal van AI-tools die uw werk in 2023 gemakkelijker zullen maken.
4. Gegevens uit eerste hand vinden
Onder druk voor een toekomst zonder cookies komen er steeds meer oplossingen op de markt om klanten te identificeren en hen gerichter te benaderen. Laat klanten bijvoorbeeld inloggen. Dit kan in “Mijn Omgeving” of in de applicatie. Ingelogde gebruikers kunnen gemakkelijker worden gevolgd. Dit maakt het makkelijker om klantgedrag te voorspellen en te beïnvloeden. Dat geldt ook voor nieuwe verdienmodellen waarbij bepaalde producten of diensten achter een betaalmuur worden geplaatst. Denk aan een verzekeringsmaatschappij die aanvullende diensten op het gebied van duurzaamheid aanbiedt, of een uitgever die waardevolle content achter een betaalmuur zet. Vooral op gebieden waar producten zich moeilijk kunnen onderscheiden, zien we in de roadmap voor 2023 een sterke focus op dergelijke oplossingen. Het bedrijf wordt daardoor steeds meer een softwarebedrijf.
5. Voor een duurzame wereld spreken daden meer dan woorden
De economie verschuift langzaam van een puur financiële groeifocus naar een focus op de impact van bedrijven op mens en milieu. Als marketingprofessional betekent dit veel voor u. Wees verantwoordelijk naar de buitenwereld en denk proactief na over de ecologische voetafdruk van uw producten en diensten. Hadden we meer consumptie moeten stimuleren? Moeten bestellingen altijd sneller en goedkoper zijn? Steeds meer bedrijven stellen ketenduurzaamheid centraal in hun bedrijfsvoering. Denk aan Opin. Ze zijn pioniers van de circulaire economie in hun branche. U maakt als organisatie stappen richting een duurzamere supply chain. Hierbij zijn eerlijkheid en transparantie essentieel. Communiceer stappen die gezet zijn, maar laat ook werk zien dat nog gedaan moet worden. Toon uw inzet voor verandering. Anno 2023 kun je voor het podium niet meer doen alsof je groene ambities bent, maar echte acties ondernemen.