CRM (Customer Relations Management) en marketingautomatisering zijn twee belangrijke aspecten van moderne marketingstrategieën. CRM verwijst naar het beheer van klantrelaties en het vastleggen van klantgegevens. Marketingautomatisering richt zich op het automatiseren van de marketing van een bedrijf.
Deze twee concepten hebben een sterke onderlinge relatie en kunnen elkaar wederzijds beïnvloeden. Er bestaan gespecialiseerde softwarebouwers die beide technieken in een met elkaar integreerbaar platform aanbieden. Hiervoor is Lime marketing een goede keuze, die zowel voor CRM als voor b2b marketing zorgt. En dat in één softwarepakket.
Wat zorgt ervoor dat CRM de marketingautomatisering beïnvloedt?
Bij marketingautomatisering wordt er een belangrijke rol gespeeld door CRM. Marketing werkt namelijk met nodige gegevens om gepersonaliseerde en gerichte campagnes op te zetten. Met behulp van een CRM-systeem kan een bedrijf de waardevolle klantgegevens verzamelen. Denk hierbij aan aankoopgeschiedenis, demografische informatie en andere voorkeuren.
Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om gerichte marketingboodschappen te maken en die te automatiseren. Mailings zijn hier de meest voor de hand liggende voorbeelden.
Hoe gaat de marketingautomatisering te werk?
Marketingautomatisering maakt gebruik van verschillende tools en softwareplatforms om marketingtaken te stroomlijnen en te automatiseren. Hierdoor zijn de verantwoordelijken voor de verkoop in staat om gepersonaliseerde e-mails, campagnes en inhoud aan te bieden. Dit is dan op basis van segmentatie marketing. Dit begrip betekent niet meer dan de nodige aanbiedingen en informatie presenteren aan de juiste doelgroepen.
Een tweede klantengroep afscheiden heet de relatiemarketing. Deze strategie zorgt voor de klantentevredenheid en de relatie met klanten op langere termijn. Zowel segmentatie- als relatiemarketing lopen in de praktijk meestal door elkaar.
CRM-gegevens worden vaak geïntegreerd met de platforms voor marketingautomatisering. Hierdoor hebben de marketeers toegang tot relevante klantinformatie. Die informatie kan gebruikt worden om gerichte campagnes te ontwikkelen.
De voordelen van de integratie van CRM en marketingautomatisering
Een van de belangrijkste voordelen van het integreren van CRM met marketingautomatisering is om hierdoor de historiek van iedere klant te volgen en te beheren. CRM biedt inzicht in de acties van klanten met het bedrijf, zoals aankopen, contactmomenten en klantenservice-interacties.
Deze gegevens kunnen worden gebruikt om geautomatiseerde marketing workflows te maken. Die workflows zijn de geautomatiseerde taken die de marketing software zal uitvoeren.
Daarnaast stelt CRM de marketeers in staat om klantsegmentatie toe te passen bij de ontwikkeling van geautomatiseerde marketingcampagnes. Klanten worden ingedeeld op basis van demografische gegevens, aankoopgedrag of voorkeuren. Dat zorgt dat marketeers gerichte en relevante boodschappen kunnen verzenden naar specifieke doelgroepen. Dit verhoogt de effectiviteit van marketingcampagnes en verbetert de klantbetrokkenheid.
Dankzij de invloed van CRM op marketingautomatisering wordt er een naadloze klantervaring gecreëerd. Door deze klantgegevens te integreren met marketingautomatiseringstools, krijgen klanten op maat gemaakte en gepersonaliseerde boodschappen. Hierdoor voelen klanten zich erkend en gewaardeerd. Dat kan zorgen voor meer klanttevredenheid en loyaliteit.