We weten allemaal dat de juiste inhoud de juiste bezoekers naar uw site zal lokken. Maar hoe zit het met die andere factoren die iemands beslissing om uw site te bezoeken kunnen beïnvloeden? Websites kunnen verschillende tactieken gebruiken, van afbeeldingen en tekst tot video’s en apps, om potentiële klanten die op hun site surfen te beïnvloeden. Zoals we hebben besproken in onze blogpost over 7 manieren waarop e-commerce websites worden beïnvloed zonder het te weten, worden deze tactieken aangeduid als impliciete of onbewuste reclame. Dit soort advertenties zijn vaak onzichtbaar totdat je ze van dichterbij bekijkt. Ze werken door een beroep te doen op je onderbewustzijn, waardoor associaties ontstaan tussen het merk waarvoor reclame wordt gemaakt en wat het voor jou betekent – iemand die dit merk ook interessant en de moeite waard vindt! Als zodanig hebben ze een veel grotere kans om een onbewuste impuls teweeg te brengen dan een expliciete.
Wat is impliciete reclame?
Impliciete reclame, ook bekend als “onbewuste reclame”, is elke vorm van marketing waarbij het merk wordt aangeprezen via beelden, tekst of andere inhoud die niet rechtstreeks verband houdt met het product of de dienst waarvoor reclame wordt gemaakt. Impliciete reclame verschilt van de meer upfront vormen van reclame, zoals productplaatsing en betaalde plaatsingen, omdat het meer “subtiel”. Merken gebruiken vaak impliciete reclame omdat het veel effectiever is dan andere marketingmethoden, en ook omdat het vaak als onethisch wordt beschouwd.
Top 5 meest voorkomende vormen van impliciete reclame in online winkels
Sommige online winkels gebruiken eigenlijk steeds dezelfde afbeeldingen, ook al gaat het om verschillende producten. Dit is een zeer eenvoudige, maar effectieve manier om hun producten in de afbeelding te impliceren. Het is hetzelfde als de oude “nat-in-hout” techniek. Een andere manier om te suggereren dat uw producten in een afbeelding zitten, is door productpictogrammen of -beschrijvingen te gebruiken die sterk lijken op die van uw eigen merk. Dit is vooral gemakkelijk om te doen met kledingwinkels, omdat hun afbeeldingen of beschrijvingen zeer vergelijkbare kleuren kunnen hebben als uw kleding. U kunt ook culturele signalen gebruiken om uw producten in een afbeelding te suggereren. Mensen zien graag dieren of activiteiten die iets te maken hebben met de producten die u verkoopt. Een kledingwinkel zou bijvoorbeeld een foto kunnen tonen van iemand die hun kleding draagt, of iets dat verband houdt met het product dat ze verkopen (bijvoorbeeld een bloem of een boot).
Websites gebruiken culturele signalen om uw hersenen te misleiden.
Mensen houden van stereotypen, dus het is geen verrassing dat veel websites culturele signalen gebruiken om uw hersenen te misleiden. Vooral Aziaten zien vaak afbeeldingen van Aziatische dieren (bv. een draak of een panda) wanneer ze op e-commerce websites surfen. Dit kan een zeer subtiele manier zijn om uw producten te impliceren, aangezien klanten dit misschien helemaal niet opmerken. Bovendien gebruiken veel websites kleuren en afbeeldingen die lijken op uw eigen merk om bezoekers te laten veronderstellen dat u op de een of andere manier gerelateerd bent aan de producten die u verkoopt. Dit kan zeer gevaarlijk zijn, want het kan ertoe leiden dat klanten denken dat u verbonden bent met de site zelf, en u kunt worden aangeklaagd.
Websites gebruiken product- en prijsinformatie om uw hersenen te misleiden.
Door relevante product- en prijsinformatie weer te geven, wordt het product automatisch geassocieerd met het gewenste gevoel – zoals vreugde, opwinding, lachen of liefde. Dit kan worden bereikt door productinformatie te tonen, zoals kleuren, maten en prijzen die lijken op die van uzelf. Dergelijke productinformatie kan ook subtiel worden veranderd om uw producten te impliceren. Bijvoorbeeld: “Dit kledingstuk is gemaakt van 100% katoen. De kleuren paars en geel worden gebruikt in dit kledingstuk.” Bij het zoeken naar producten op uw website kunt u ook nuttige prijzen en informatie toevoegen om klanten aan te trekken. Dit kunt u doen met prijstabellen en andere nuttige hulpmiddelen. Deze prijzen en informatie kunnen worden weergegeven in de afbeeldingen of op de pagina met productdetails.
Webwinkeliers gebruiken humor in hun advertenties om uw hersenen te misleiden.
Humor is een uiterst krachtige manier om de aandacht van mensen te trekken. Mensen reageren positief op humor en kunnen zich verbonden voelen met de humorist. Humor is vaak een impliciete vorm van reclame, omdat het een beroep doet op je onderbewustzijn, niet op je expliciete gedachten. Om humor advertenties te maken, retailers gebruiken vaak gemeenschappelijke beelden of zinnen die een verborgen betekenis hebben. Bijvoorbeeld, zou een koffie bedrijf gebruik maken van een foto van een kopje koffie met de woorden “Keep Calm and Drink Coffee”. Een koffiebedrijf kan de zin “Geweldige koffie kan slechte mensen veranderen in goede mensen” gebruiken.
Websenders gebruiken sterke kleuren
Het gebruik van felle, gedurfde kleuren in advertenties kan merken impliceren omdat veel mensen bepaalde kleuren associëren met bepaalde gevoelens. Veel mensen associëren rood bijvoorbeeld met gevoelens van geluk. Dit kan worden gedaan door de rode kleur in uw advertenties te benadrukken, of door speciale instructies toe te voegen zoals “Rood betekent “UW GELD” in grote letters bij het afrekenen. Veel e-commerce websites gebruiken felle, opvallende kleuren in hun advertenties om ze te laten opvallen. Dit kunt u doen door uw site zo in te richten dat de aandacht van de bezoeker wordt getrokken. U kunt dit doen door uw website in te richten met afbeeldingen van hoge kwaliteit.
Webwinkels gebruiken unieke afbeeldingen om uw hersenen te misleiden.
Net als het beeld van de Aziatische panda gebruiken veel e-commerce websites aansprekende afbeeldingen die lijken op uw eigen merk. Om dit probleem te omzeilen, kunt u afbeeldingen gebruiken die volledig uniek zijn en niets met uw merk te maken hebben. Deze afbeeldingen zijn te vinden op websites voor stockfotografie. U kunt ook unieke beelden in uw advertenties gebruiken om het probleem van soortgelijke beelden te omzeilen. Deze unieke beelden kunnen op veel verschillende plaatsen worden gevonden, zoals bibliotheken, het internet of brochures.
Conclusie
De laatste manier waarop merken u kunnen misleiden om van hen te kopen is door gebruik te maken van impliciete reclame. Dit is wanneer merken beelden, tekst en andere inhoud gebruiken om hun merk subtiel in je geest te sluipen zonder dat je het merkt. Impliciete marketing is ongelooflijk krachtig omdat het een beroep doet op je onderbewustzijn en vaak vrij kan worden gedaan omdat het niet in strijd is met het bedrijfsbeleid. Maar met grote macht komt grote verantwoordelijkheid, en impliciete marketing wordt meestal gedaan zonder rekening te houden met de gevolgen.