Vier jaar geleden leken we bij de start van de coronapandemie op de afgrond van een wereldwijde economische recessie te staan. Dankzij allerlei maatregelen is ons dat gelukkig bespaard gebleven. Helaas is het voor veel ondernemers wel het startschot geweest voor een zeer onstuimige tijd. Stijgende prijzen van grondstoffen, de energiecrisis, personeelstekort en meer recent een afnemende vraag: uitdaging na uitdaging dient het hoofd geboden te worden. Belangrijk dus om flexibel te zijn, en voortdurend op zoek te zijn naar opties om de onderneming aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Lean Six Sigma kan daarbij goed van pas komen.
Lean Six Sigma: actief op zoek naar verandering
Om succesvol te kunnen ondernemen moet je voortdurend monitoren of processen zijn te verbeteren. Voor een betere kwaliteit, met tevredenere klanten als gevolg. Of voor kostenverlagingen, als gevolg van het terugdringen van verspilling bijvoorbeeld. Laat dit nu ook net de essentie van Lean Six Sigma zijn. Enerzijds de identificatie en eliminatie van verspilling (Lean). Anderzijds toewerken naar een consistentere en betere kwaliteit (Six Sigma).
Geen externe adviseurs, maar zelf aan de slag
Loopt er iets niet goed in een onderneming, dan werd in het verleden in eerste instantie vaak gelijk een externe adviseur ingeschakeld. Deze ging kijken waar verbetering mogelijk was, en vervolgens werd dit doorgevoerd. Lean Six Sigma is een methode met een compleet andere insteek. Iedereen krijgt namelijk handvatten om zelf aan de slag te gaan.
Verschillende soorten ‘belts’
Een ondernemer met personeel in dienst en een middelgrote onderneming zou kunnen gaan voor een Lean Six Sigma Black Belt. Hij of zij heeft dan de kennis en vaardigheden om grote verandertrajecten en procesverbeteringen zelfstandig aan te kunnen. Verder jaagt hij of zij ook de cultuuromslag naar continue verbetering aan. En begeleidt eventueel middelmanagement met een Lean Six Sigma Green Belt die binnen hun eigen afdeling projecten uitvoeren die gericht zijn op het verbeteren van processen.
Starre structuren werken niet meer
Mensen houden van nature van vaststaande structuren, rituelen en routines. Want: ‘waarom iets veranderen als het goed gaat?’. Dit zie je ook terug in ondernemingen. Werkprocessen blijven vaak onveranderd, tenzij veranderingen in de input of het eindproduct of de dienst een modificatie forceert. In een wereld waarin de omstandigheden grotendeels en langdurig gelijk blijven, zou dit kunnen werken. Maar zo zit de wereld niet meer in elkaar. In plaats van passief af te wachten en te reageren op veranderingen, kun je beter opvallen bij klanten door actief en voortdurend verbeteringen na te jagen.