Google Analyticus 4 is een nieuw type Analytics dat het oude Universal Analytics vervangt. Google Analytics 4 biedt verbeteringen in het gebied van beveiliging en privacy, waaronder het verstrekken van meer controle over het verzamelen en delen van gegevens.
Wat zijn voordelen van Google Analytics 4?
Met Google Analytics 4 kun je gegevens verzamelen zonder extra code of instrumentatie.
Dankzij geavanceerde analysemogelijkheden: met Google Analytics 4 kun je geavanceerde analyses uitvoeren, waarmee je beter begrijpt hoe je klanten zich gedragen. Google Analytics 4 gebruikt machine learning om inzichten te genereren die helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring. Google Analytics 4 gebruikt een nieuw gegevensmodel dat de gegevensintegriteit verbetert, waardoor betere inzichten worden gegenereerd. Dankzij de verbeterde gegevensveiligheid kun je de gegevens van je organisatie beter beveiligen, waardoor je kunt voorkomen dat de gegevens in verkeerde handen vallen.
Gebruiksvriendelijk, wel zo gemakkelijk
Google Analytics 4 biedt betere mogelijkheden voor het verzamelen, monitoren en analyseren van gegevens over gebruikersinteracties. Het is daarom veel gebruiksvriendelijker, betrouwbaarder dan de vorige versie van Google Analytics. Ook wordt gebruikgemaakt van Artificial Intelligence om betere inzichten te bieden op basis van gebruikersgedrag. Het biedt ook nieuwe functies zoals conversies, doelstellingen, segmentatie, cross-device-analyse, flow-analyse en geavanceerde analyse.
Data-architectuur, petje af
Omdat gebruikgemaakt wordt van nieuwe data-architectuur, waardoor meer flexibiliteit en schaalbaarheid wordt geboden, betekent dit in de praktijk dat iedereen (van individuele ondernemers tot grote bedrijven) in staat zal zijn om Google Analytics 4 te gebruiken. Google Analytics 4 biedt ook betere data- en gebruikservaringen voor gebruikers. Met deze nieuwe versie kunnen gebruikers hun data in realtime bekijken, verschillende data-visualisaties maken en zich bezighouden met geavanceerde analyse. Voor bedrijven is het ook belangrijk om te weten dat Google Analytics 4 meer inzicht biedt in de interesses van klanten. Gebruikers kunnen daarom eenvoudiger bepalen waar hun klanten vandaan komen, waar ze naartoe gaan en hoe ze bij hun bedrijf terecht zijn gekomen.
Uitgebreidere analysemogelijkheden
Google Analytics 4 biedt uitgebreidere analysemogelijkheden, waaronder het volgen van gedragsveranderingen over de tijd en het identificeren van de paden die klanten verkiezen op een website.
Analytics 4 maakt gebruik van een nieuw beheerinterface, waardoor het makkelijker is om gegevens te beheren, te bekijken en te analyseren. Ook biedt Analytics 4 gedetailleerde rapporten, waardoor het makkelijker is om patronen en trends te identificeren.
Nadelen Google Analytics 4
Tot slot is het belangrijk om te weten dat er een aantal beperkingen zijn bij het gebruik van Google Analytics 4. Bijvoorbeeld, de functie voor het maken van doelgroepen is niet beschikbaar. Ook is er geen mogelijkheid om data te importeren uit andere bronnen.